2009 Blandade punkter

Äldre programpunkterPosted by Etnolog Sun, February 12, 2012 15:16:34

Torsdagen den 5 november 2009 kl 18.30
Gudrun Nyberg talar om sin bok Dr Carlander i praktiken
som är en fristående fortsättning på hennes tidigare bok
Doktor Carlanders Göteborg.

Tack vare doktor Carlanders utförliga läkarjournaler ger böckerna en mycket intressant skildring av livet i Göteborg kring sekelskiftet 1800. Utifrån tusentals journaler och med ett rikt bildmaterial berättar Gudrun Nyberg om hans arbete, syn på sjukdomar och behandlingsmöjligheter innan industrialismen fart. Gudrun Nyberg är läkare och professor vid Sahlgrenska Akademin.

Lokal: Gamla hovrätten (nuvarande Arkeologen) – strax söder om Artisten, Olof Wijksgatan 6.
Närmaste hållplats: Korsvägen (spårvagnslinje 2, 4, 5, 6 eller 8).
Ingen avgift. Ingen anmälan.
Välkomna!

Fredag 27 november 2009
Bussresa till sulfatfabriken Södra Cell Värö och sågverket Södra Timber Värö, som ligger på Väröhalvön i Varbergs kommun, ca 6 mil söder om Göteborg. Massafabriken byggdes 1972, nära de västsvenska skogarna och utskeppningshamnar.

Bussen avgår: kl 08.30 vid Excersishuset på Heden i Göteborg
Hemkomst: ca kl 16.30
Avgift: 200 kr

Mats Nilsson: Dans – polska på svenska. Pris: 100 kr. Medlemspris: 70 kr. Utkommer under oktober 2009.

Dans – polska på svenska handlar om en för många svenskar helt okänd och en för andra exotisk och udda subkultur. Tusentals svenskar, inte minst ungdomar mellan 16 och 25 år, dansar nätterna igenom på danshus och festivaler det de själva beskriver som en sensuell pardans till sugande tretaktsmusik. Polska har sina historiska rötter bakåt till 1600-talet men dansas idag utifrån vår tids förutsättningar och är en högst levande tradition i Sverige.

Mats Nilsson är dansetnolog, lärare och forskare vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet. Han har tidigare skrivit böckerna Dans – från långdans till bugg (1990) och Dans – kontinuitet i förändring (1998).

Ninni Trossholmen: Norra Älvstranden – en vandring från dåtid till nutid. Pris: 150 kr. Medlemspris: 120 kr. Utkommer under oktober 2009.

Norra Älvstranden – en vandring från dåtid till nutid bygger i stora stycken på elevuppsatser framtagna vid Etnologiska institutionen och skildrar folklivet i stadsdelen Lundby innan konceptet Norra Älvstranden introducerades och den nya stadsdelen växte fram.

Ninni Trossholmen är etnolog, lärare och forskare vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet. Hon har tidigare skrivit böckerna Ett aktivt liv – kvinnliga pensionärer berättar (1999) och Tid till eftertanke – kvinnligt pensionärsliv ur ett klass- och livsloppsperspektiv (2000).